Wordt er naar een YouTuber meer geluisterd dan naar een topruiter?

“Wie controleert dat wat jij zegt waar is?”

Het was een vraag die mij gesteld werd toen ik een presentatie gaf voor docenten van de Aeres Groep.

De presentatie ging over online leren in de hippische sector en ik had het daarnaast over de rol van social media en het internet.

Ik vertelde het volgende.

Stel je nu voor dat je een meet and greet zou organiseren op Horse Event met aan de ene kant een bekende ruiter en aan de andere kant een bekende YouTuber.

Wedden dat het bij de YouTuber dringen geblazen is en dat er dikke rijen mensen zullen staan? Ik verwacht veel meer dan bij de bekende ruiter.

Laat ik een stapje verder gaan.

Stel je nu voor dat die bekende YouTuber beweert dat je je paard op een bepaalde manier moet rijden, terwijl de bekende ruiter iets anders beweert.

Naar wie zal dan geluisterd worden?

Ik verwacht de YouTuber. Ik verwacht dat de YouTuber meer invloed heeft.

Ze worden niet voor niets ‘social influencers’ genoemd.

Ik hoor soms mensen praten over dat ze zich hier zorgen over maken. Want wat als zo’n bekende YouTuber allemaal onzin zit uit te kramen?

En dat was natuurlijk ook de zorg die de meneer had die mij de vraag stelde waar ik deze blog mee begon. Want ja, wie controleert eigenlijk dat wat ik zeg klopt?

Natuurlijk verzin ik het allemaal niet zelf. Ik werk samen met een aantal professionele trainers en daarop baseer ik de tips en inzichten die ik deel.

Zo werk ik op rijtechnisch vlak samen met Rien van der Schaft, op veterinair vlak met Morgan Lashley en op mentaal vlak met Esther Huisman.

Maar voor hetzelfde geld was dat niet het geval geweest. Voor hetzelfde geld had ik al mijn inzichten en tips gebaseerd op dat ene paard waar je dan een keer in een ver verleden eens Z2 mee gereden had.

In principe controleert niemand dat wat ik zeg waar is. Of misschien zou je kunnen zeggen dat de mensen die mij volgen mij erop kunnen wijzen als ik iets zeg wat niet waar blijkt te zijn.

Maar misschien deel ik dus wel dingen die onjuist zijn of zeg ik dingen puur omdat ik bijvoorbeeld door een partij gesponsord word.

En dat laatste komt ook veel voor he?

Ik snap het ook wel, want het is natuurlijk heel verleidelijk als je een mooie rijbroek kunt krijgen om dan het merk helemaal aan gaat prijzen. Terwijl het merk misschien wel belachelijk duur is en je het anders nooit gekocht had.

Het komt er in ieder geval op neer dat je als ruiter heel kritisch moet zijn op alle informatie wat op je af komt via het internet.

Het is mooi dat we zo veel informatie tot ons kunnen nemen, maar bedenk wel voor jezelf of het écht een betrouwbare bron is.

Wie heeft het geschreven? Wat is de achtergrond van die persoon? Wat zeggen andere mensen over die persoon of dat bedrijf? Welke resultaten heeft diegene geboekt?

Je zou het als een gevaarlijke ontwikkeling kunnen zien dat ‘social influencers’ invloed hebben op de mensen die hen volgen. Dat ze invloed hebben op hoe de paardensport zich ontwikkelt.

Zeker als het om kinderen gaat.

Aan de andere kant is het ook positief. Want het betekent dat niet per se de gevestigde orde gehoord wordt. Het betekent dat iedereen een stem en een podium heeft.

En je kunt dat inzetten om de boodschap te delen waar jij voor staat. Jij dus ook.

Ook jij kunt je boodschap delen. Bijvoorbeeld de boodschap over hoe je vindt dat er met paarden moet worden omgegaan of hoe ze getraind horen te worden.

Op die manier is er door de komst van het internet en social media ruimte voor verschillende meningen en zie je niet alleen de gefilterde visies in de grote paardenbladen van de bekende ruiters en trainers.

Je zult vast niet verbaasd zijn dat ik dat een positieve ontwikkeling vind.

Met DressagePro wil ik bepaalde veranderingen doorvoeren in de dressuursport en dat wordt mogelijk gemaakt door het internet en social media.

Wat betekent dit nu als je (startende) ondernemer in de hippische branche bent?

Als (startende) ondernemer kun je hier dus je voordeel mee doen.

Was voorheen de enige optie een dure advertentie in een paardenblad of een dure stand op een beurs?

Nu kun je met kanalen zoals Facebook, Instagram en YouTube je doelgroep bereiken zonder dat je daar een megagroot budget voor moet hebben.

Dat is een voordeel, maar er zit ook een nadeel aan deze tijd.

Er is meer aanbod. Mensen krijgen meer informatie, meer prikkels en dat betekent dat het ook lastiger is om écht de aandacht te pakken van je doelgroep.

Dus ondanks dat je een podium hebt waar je gratis gebruik van kunt maken, is het misschien wel lastiger geworden om in de massa je stem te laten horen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *