trainingsschema opstellen dressuur paard

Trainingsschema opstellen voor je paard: tips en valkuilen

Eigenlijk zijn wij als ruiter een soort ‘personal trainer’ voor ons paard. Het verschil is alleen dat om een personal trainer te worden, je normaal gesproken een officiële opleiding volgt waarin je leert hoe je iemand op een duurzame manier kunt trainen.

Maar waar leren wij ruiters dat?

Waar leren wij hoe een goed trainingsschema er uitziet? Welke trainingsvormen er zijn en wat een training met het lichaam van een paard doet?

Ook wij bepalen voor ons paard hoe zwaar er getraind wordt, welke trainingsvorm en hoe vaak. En dat kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid. Je paard kan door de training fitter worden, maar als we de verkeerde keuzes maken, kunnen er ook blessures optreden.

Gelukkig wordt er steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit onderwerp en wordt er daarmee ook steeds meer bekend over effectieve trainingsvormen en wat de training met het lichaam van een paard doet.

Lori Warren, gepromoveerd aan de Universiteit van Kentucky, heeft een aantal belangrijke bevindingen uit onderzoeken op een rij gezet.

Ook wij bepalen voor ons paard hoe zwaar er getraind wordt, welke trainingsvorm en hoe vaak. En dat kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid.

Vijf processen waar je rekening mee moet houden

Als we het over de training hebben, hebben we het aan de ene kant over het aanleren van de oefeningen en de verschillende hulpen. Aan de andere kant hebben we het over de fysieke training, waarin je je paard sterker en leniger maakt en werkt aan zijn algehele conditie.

Tijdens de fysieke training heb je te maken met vijf processen in het lichaam die de fitheid van je paard bepalen. Het ene proces heeft alleen wel meer tijd nodig dan het andere proces en dat kan er voor zorgen dat er blessures optreden. De vijf processen zijn als volgt.

1. Capaciteit om zuurstof te naar de spieren te brengen;

2. Capaciteit om zuurstof te gebruiken en om efficiënt om te gaan met het energieverbruik;

3. Ondersteuning van de botten, banden, pezen, en spieren;

4. Regulering van de lichaamstemperatuur; en de

5. Coördinatie (zenuwstelsel).

trainingsschema opstellen dressuur paard

Snel verbetering in de processen 1 en 2: efficiënt zuurstof gebruiken

Wanneer je begint met de training, zal er al snel een verbetering plaatsvinden in de eerste twee processen, wat gemeten kan worden met VO2max, oftewel het maximale zuurstofopnamevermogen.

VO2max wordt gemeten bij wetenschappelijke onderzoeken om bijvoorbeeld de effectiviteit van verschillende trainingen te testen, maar ook bij professionele sporters wordt de VO2max gemeten.

Een hoge VO2max betekent dat je paard beter om kan gaan met de gevraagde training. Maar hoe snel verbetert de VO2max?

Uit onderzoek is gebleken dat de VO2max het meest verbetert in de eerste weken dat je paard in training is.

Een onderzoek met Engelse volbloeden liet zien dat in slechts tien dagen al een stijging van 9 procent van de VO2max werd gemeten. Ook als je je paard langer traint, is gebleken dat de meeste verbetering plaatsvindt binnen de eerste zes tot acht weken.

Opvallend genoeg is het gebleken dat de trainingsintensiteit voor een stijging van de VO2max niet zozeer van belang is.

Twee groepen met paarden werden op een verschillende intensiteit getraind. Met één groep werd voornamelijk drafwerk gedaan en met de andere groep het intensievere galopwerk.

Toch was de verbetering in de VO2max bij beide groepen hetzelfde. Natuurlijk heeft de zwaardere training wel een effect op de andere processen in het lichaam.

Proces 3, ondersteuning van botten, banden, pezen en spieren, duurt veel langer

Zoals je zal verwachten, duurt een verbetering in de sterkte en/of grootte van de botten, banden, pezen en spieren langer en wel vier tot zes maanden.

Zo kan het dus zijn dat de conditie al sterk verbeterd is en je paard op basis daarvan een zwaardere training aankan, maar dat bijvoorbeeld de ondersteunende delen de zwaardere training nog niet aankunnen met als gevolg een verhoogde kans op blessures.

En dat is natuurlijk een punt waar het vaak fout gaat.

Het lijkt alsof je paard het goed aan kan, maar de ondersteunende delen zijn nog niet sterk genoeg.

Helaas is dat voor ons moeilijk te monitoren, maar het besef dat het wel vier tot zes maanden kan duren en het dagelijks voelen van de benen, kan overbelasting voorkomen.

Daarnaast is het goed om te beseffen dat hoe ouder het paard is, hoe langer het duurt voordat de ondersteunende delen sterk genoeg zijn.

Uitproberen, evalueren en aanpassen

De resultaten uit onderzoeken kunnen ons richtlijnen geven voor het trainingsschema die wij voor ons paard opstellen. Toch moeten we altijd in ons achterhoofd houden dat elk paard weer anders is en je voor elk paard een apart trainingsschema moet opstellen.

En als personal trainer van je paard betekent dat uitproberen, evalueren, aanpassen en weer uitproberen totdat je weet wat bij jouw paard past.

Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *