Sponsorruiter worden: hoe dan?!

==
Hallo, mijn naam is X.
Ik ben al jarenlang ontzettend groot fan van jullie merk.
Ik rijd met mijn paard Z2 en ik zou het ontzettend gaaf vinden om jullie merk te promoten als ik op wedstrijd ga en als ik clinics rijd. Ook kan ik op Facebook en Instagram berichten plaatsen over jullie merk. Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn. Alvast bedankt voor jullie reactie.
Met vriendelijke groet, X
==

En toen werd het stil en kwam er geen reactie. Of misschien de volgende reactie: “Bedankt voor je mail, maar we hebben inmiddels al voldoende sponsorruiters.”

Merken krijgen heel veel van dit soort e-mails. Dagelijks zelfs.

Oké, misschien e-mails die veel uitgebreider zijn waarin de ruiter uitlegt waarom hij of zij het merk zo geweldig vindt, maar de strekking is hetzelfde.

Waarom werken zulke e-mails niet?

Wat gaat er mis en hoe zou je het wel moeten aanpakken?

Ik kan het me best wel voorstellen dat je zo’n e-mail stuurt. Sterker nog, ik verstuurde een soortgelijke e-mail toen ik begon met de blog Paard&Lifestyle in 2011.

De blog moest nog live gaan, maar ik had al 200 e-mails naar bedrijven gestuurd of ze wilden adverteren. Dat was dan wel niet precies hetzelfde als sponsorruiter worden, maar het komt op hetzelfde neer.

En ook toen bleef het stil.

Ik was best wel verbaasd. Ik had 200 f***ing e-mails gestuurd!

Waarom wilde niemand gebruik maken van mijn fantastische aanbod om hun bedrijf te promoten?

Nou, daar zijn verschillende redenen voor te bedenken. Achteraf gezien kan ik mij wel voor mijn kop slaan over hoe ik het toen heb aangepakt, maarja, al doende leert men, toch?

Ik noem in dit artikel in ieder geval drie redenen waarom het niet lukt om bijvoorbeeld sponsorruiter te worden.

En om die redenen te begrijpen, is het even heel belangrijk dat je je in het bedrijf verplaatst waar je mee wilt samenwerken. Probeer je even in hen te verplaatsen als ze jouw e-mail lezen.

Wat weten ze van jou? Kennen ze je al? Hebben ze al eerdere ervaringen met je?

Het heeft namelijk ten eerste te maken met een stukje vertrouwen.

Als een bedrijf zich gaat binden aan jou als ruiter en dat jij gaat hun merk uitdragen, dan moet zo’n bedrijf wel vertrouwen in jou hebben.

Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat je je afspraken nakomt en dat je handelt in het belang van het desbetreffende bedrijf.

samenwerking-sponsorruiter
Bedrijven waar ik zelf mee samenwerk. vlnr: Gebroeders BonenkampZandcompleet en De Boer Horsetrucks.

Als jij dan een e-mail stuurt, zoals hierboven, dan is er nog geen sprake van vertrouwen. Ze kennen je immers niet.

De sleutel is:

Je hebt nog geen relatie met het bedrijf opgebouwd.

Investeer dus eerst in de relatie met een bedrijf.

En dan kom ik gelijk op het tweede punt, en dat is, geef eerst voordat je iets vraagt.

Een goede manier om een relatie op te bouwen en om vertrouwen te geven, is om eerst het merk te promoten zonder dat je daar gelijk iets voor vraagt.

Show dus je mooie cap of rijjas op Instagram, tag het bedrijf en vertel in een Instagramstory waarom je voor die beenbeschermers hebt gekozen.

Laat zien dat je fan bent en creëer goodwill.

Geef dus voordat je iets vraagt.

En weet je, als dit jou grote moeite kost, dan weet je eigenlijk al dat je ook geen sponsorruiter zou moeten willen zijn.

Je moet het leuk vinden om het merk te promoten. Simpelweg omdat je er helemaal achter staat en je wilt dat andere mensen ook in aanraking komen met het merk.

Anky samenwerking - sponsorruiter
Ik was al heel groot fan van Anky Technical Casuals en droeg de kleding al heel veel. Een samenwerking voelt dan heel natuurlijk aan.

Bovendien kun je op deze manier ook laten zien wat je het bedrijf te bieden hebt. Als jij hen promoot, en ze merken daar de voordelen van, dan kun je daarna ook iets vragen.

Je moet namelijk laten zien wat je te bieden hebt.

Want de investering die zij in geld én tijd gaan doen, hoe gaan ze die terugverdienen? Die sticker op jouw trailer, wat gaat hen dat opleveren?

Die behandeling van jouw paard, gaat de fysiotherapeut meer behandelingen verkopen doordat jij het promoot?

De kleding, waar je één Facebookbericht van maakt, gaat die daardoor meer verkocht worden in de winkels? Gaat het kledingmerk meer orders van winkels krijgen door de foto die jij hebt geplaatst?

Denk dus goed na over wat jij een bedrijf nu écht kunt bieden.

Hoeveel mensen krijgen jouw promoties te zien? Hoeveel mensen vertel jij over het bedrijf?

Hoeveel mensen bereik je eigenlijk en bereik je eigenlijk wel een relevante doelgroep voor het bedrijf?

Wees daar kritisch op en zorg ervoor dat je écht waarde kunt leveren.

Misschien denk je: ‘ja, maar ik heb 20.000 volgers op Instagram, dus dat zit wel goed.’

Dat zou je inderdaad denken, maar… wat voor band heb jij met je volgers? Liken ze gewoon je mooie foto’s of nemen ze ook echt iets van je aan?

Zitten ze überhaupt wel te wachten op berichten over een merk wat jij aanraadt of willen ze alleen plaatjes zien van mooie paarden? En weten ze helemaal niet wie jij bent?

Kortom, laat zien wat je kunt bieden. Laat zien dat je trouwe volgers hebt en hoe bedrijven hun investering in jou kunnen terugverdienen. Als je dat combineert met dat je een relatie opbouwt met het bedrijf en eerst geeft, voordat je iets terugvraagt, kunnen er hele mooie samenwerkingen ontstaan.

Nog wel één dingetje waar je goed over na moet denken.

Natuurlijk klinkt het heel verleidelijk om nieuwe kleding te krijgen of zakken voer voor je paard. Maar onthoud wel dat je een flinke tegenprestatie moet leveren (als je het goed wilt doen tenminste) en daar gaat ook tijd in zitten.

En het kan zo maar zijn dat je erachter komt dat je die tijd beter kunt steken in bijvoorbeeld het lesgeven, dan dat je heel veel tijd en moeite gaat stoppen in een samenwerking.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *