Het zou makkelijk moeten gaan

Je hebt een geweldig product. Dat weet je eigenlijk wel zeker.

Je bent je hippische onderneming gestart uit de volle overtuiging om ruiters en hun paarden met jouw product of dienstverlening beter te maken en te helpen.

Je bent er helemaal van overtuigd dat jij een toegevoegde waarde kan leveren. 

Je lanceert je product of dienst en dan… valt het tegen.

Waar blijven alle klanten?

Niemand lijkt jouw product te willen en je begint te twijfelen of jouw geweldige bedrijfsidee misschien alleen in jouw hoofd mooi en succesvol was. 

Als je namelijk echt een mega mooi product of dienst zou hebben, dan zou je marketing toch best makkelijk moeten gaan. 

Toch..?

Als jij mensen over jouw product of dienst hebt verteld, en ze reageerden enthousiast, waarom zijn ze dan nog geen klant?

Betekent het dat er toch geen vraag is naar je product of dienst?

Stop! Nu!

Misschien dat het vroeger genoeg was om een goed product te hebben. Ik bedoel in de tijden toen het aanbod nog kleiner was dan de vraag en goede producten zich vervolgens gewoon zelf gingen verkopen. Niemand deed wat- het gebeurde gewoon. 

Henry Ford – je weet wel van de Ford auto’s – is bijvoorbeeld bekend voor de uitspraak die nu in tegenstrijd is met alle marketingideeën:

“The customer can have the car in any colour he wants- as long as its black”. 

Dus je kan inderdaad alle kleuren krijgen – als je vooral maar zwart wilt. Want Ford maakte alleen maar zwarte auto’s.

Hij was er helemaal niet mee bezig of klanten misschien een andere kleur zouden willen. Het maakte hem dus niet uit wat klanten precies willen en hij was er zeker ook niet mee bezig hoe deze auto’s dan verkocht moesten worden.

Want toen moest je niet naar de klant luisteren of kijken waar die aanwezig was of sterker nog met 1.000 andere autofabrikanten de markt delen. 

Maar weet je wat? Die tijden zijn er niet meer. Wij leven namelijk in een hele andere tijd nu.  

Wij leven in een tijd waar wij op elk moment van de dag online zijn en kunnen zoeken naar producten en diensten.

Waar veel verschillende bedrijven ons de ideale manieren aanbieden om het beste uit onszelf of uit onze paarden te halen of wij verleid worden om ons geld aan nieuwe producten en diensten uit te geven. 

En wij leven in een tijd waar je zo veel informatie in één dag tegenkomt wat je vroeger nog niet eens in een jaar hoefde te verwerken.

In één minuut op het internet zijn er namelijk 973,000 logins op Facebook.

Er worden 4,3 miljoen video’s bekeken op YouTube.

Er wordt 1,1 miljoen keer geswiped op Tinder.

Er worden 38 miljoen berichten verstuurd op WhatsApp.

Er worden 266,000 uren op Netflix gekeken.

Er wordt online 862,823 USD aan online shopping uitgegeven en er worden 3,7 miljoen zoekopdrachten in Google getypt. 

Echt waar! Dit alles in 60 seconden.

Stel je voor hoeveel er dus al gebeurd is sinds jij begonnen bent om dit bericht te lezen. Er zijn namelijk ook nog zeker 2.000 website bijgekomen in deze tijd.  

Dat was in iedere geval al in 2018 zo dus misschien zijn deze cijfers zelfs nog ‘erger’ geworden. Want je weet zelf wel hoe snel het gaat met de technologie tegenwoordig. Wat gisteren nog hip was en morgen alweer oud. 

En tussen al deze dingen en opties en al deze informatie zijn er mensen op zoek naar jouw product of dienstverlening.

Dus mensen die oprecht een probleem hebben die jij voor hen zou kunnen oplossen, waar jij bij zou kunnen helpen. 

Maar deze mensen moeten je vinden.

Én… misschien toch wel beter, jij moet hen weten te vinden.

En dus kom je er niet alleen met een paar posts op Facebook over jouw product of dienst. Of die flyers op stal.

Ruiters moeten weten wie je bent, waar je voor staat en, nog veel belangrijker, wat je voor hen kan betekenen.

Om dat te bereiken heb je marketing nodig en soms is dat hard werken en niet altijd gaat dat je makkelijk af. 

Mijn tip is: houd je doel voor ogen. Weet waar je het voor doet en begin met een duidelijk beeld van jouw klant en hoe je deze kan helpen. 

Schrijf voor jezelf op in wat voor een situatie jouw ideale klant op zoek zou zijn naar jouw product of dienst. Wat zou die zoeken? Wat zou die googelen? Hoe zou die kennis met je kunnen maken? 

En waar bevindt jouw klant zich? Op welke social media platformen zit jouw klant? Naar welke evenementen gaat jouw klant?

Bedenk ook (en vaak helpt het op papier zetten bij het scherp krijgen van deze gedachten) waarom die voor jou zou moeten kiezen en hoe jij een verschil bij zijn probleem zou kunnen maken. Waarom kan jij dat beter dan een andere optie? Wat maakt je bijzonder? 

Als je dat duidelijk hebt, dan kan je beginnen met het inzetten van marketing- gericht op jouw klanten en met jouw doel voor ogen.

Geloof me dan voelt het een stuk nuttiger en zou je het ook een stuk leuker vinden. 

Want ook al slaat je product of dienst nu nog niet aan. Dat hoeft er niet aan te liggen dat je product of idee niet goed is, maar dat je gewoon nog extra werk moet verzetten.

En weet je, als het makkelijk was, zou iedereen succesvol zijn he?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *