coronavirus hippische ondernemers crisis equipreneur

Hoe reageer je op een crisis als hippisch ondernemer?

Het coronavirus raakt eigenlijk iedereen wel in meer of mindere mate. En het raakt iedereen ook op meerdere vlakken: uiteraard op het vlak van gezondheid, maar ook op sociaal en economisch vlak.

Als je hippisch ondernemer bent, zijn je inkomsten nu misschien wel met 50% gedaald of misschien zelfs wel helemaal gestopt.

Zoiets komt hard aan. En het is ook niet zo vreemd als dat leidt tot stress en dat je er ‘s avonds slechter van kunt slapen.

Het kan ook zo zijn dat je nu eigenlijk nog in een redelijk goede (financiële) situatie zit, maar dat alsnog de hele situatie rondom het coronavirus je stress geeft.

Wie weet maak je je zorgen over hoe lang de huidige situatie gaat duren.  Of wat voor consequenties het heeft als we in een flinke economische recessie terecht komen.

Sommige ondernemers zien kansen, terwijl andere ondernemers denken dat het het einde van de wereld is.

Hoe dan ook, voor ondernemers is dit een stressvolle periode.

Echter, niet elke ondernemer gaat hier op dezelfde manier mee om. Sommige ondernemers zien kansen, terwijl andere ondernemers denken dat het het einde van de wereld is.

In deze blog leg ik uit wat volgens mij de juiste reactie is.

Maar eerst wil ik nog even ingaan op waar de stress, die we allemaal voelen, eigenlijk vandaan komt.

Stress komt voort uit angst

Als je stressgevoelens ervaart, meer spanning en meer negatieve gedachten hebt, dan ligt daar altijd een angst aan ten grondslag.

Je bent misschien bang dat je straks niet meer je lasten kunt betalen, je personeel niet kunt aanhouden of misschien wel dat je failliet gaat.

Wellicht ben je bang dat je straks je paarden niet meer kunt betalen of dat je lesklanten minder vaak zullen aankloppen voor een les. Zij zullen ook meer op hun uitgaven gaan letten.

Misschien ben je bang dat de paardenmarkt in elkaar klapt en dat je straks een aantal paarden met verlies weg moet doen.

En het kan zijn dat sommige van die angsten ook heel reëel zijn. Dat brengt mij tot het volgende:

Het hebben van angst hoeft niet per se verkeerd te zijn.

Als je angst voelt, dan is er kennelijk een teken van gevaar. Het gevolg hiervan is dat er er allerlei processen in je lichaam worden opgestart.

De stress die je voelt naar aanleiding van die angst, is in feite een activering van je lichaam. Je lichaam herkent een gevaar en komt dus in actie.

Je herkent vast wel de bekende ‘freeze-fight-flight reactie’ op stress. Je kunt namelijk op drie manieren reageren: door te bevriezen, door te vechten of door te vluchten.

Sommige mensen bevriezen als er stress is. Er zijn zelfs voorbeelden van rampsituaties waarin mensen verstarden en daardoor omkwamen.

Maar in feite is die bevriezingsfase een fase die bij iedereen in eerste instantie optreedt. Je zou kunnen zeggen dat iedereen eerst even bevriest. Je blijft even stilstaan om de situatie te bekijken.

En dat is ook heel verstandig. Want je wilt namelijk niet dat je als een kip zonder kop gaat vluchten of vechten.

Alleen sommige ondernemers blijven te lang in de bevriezingsfase hangen.

Als je het vertaalt naar de huidige situatie rondom het coronavirus, dan kan het zijn dat je overweldigd raakt door al het nieuws dat continue oppopt.

Het kan zijn dat je geen idee hebt hoe je het beste kunt reageren en daardoor niks doet.

Je ziet misschien allerlei corona acties voorbij komen en trainers die online lessen gaan aanbieden. Je twijfelt of dit voor jou een goede stap zou kunnen zijn of dat je niet beter kunt wachten. Wie weet is alles met twee maanden weer ‘normaal’?

En dus doe je niks. Op zich zou je wel iets willen doen, maar je weet niet wat.

Of misschien steek je je kop in het zand

Een andere reactie, naast het bevriezen, is namelijk dat je gaat vluchten. In dat geval wil je de situatie liever niet onder ogen komen en probeer je het te ontwijken.

Misschien komt er tijd vrij door de lessen die uitvallen, en vul je die op met hele avonden Netflixen, zodat je niet aan andere dingen hoeft te denken.

In plaats van je business model onder de loep te nemen of te zoeken naar andere manieren om meer inkomsten binnen te krijgen, breng je veel meer tijd op stal door, zonder dat je echt efficiënt bezig bent.

Het kan ook zo zijn dat je gaat doemdenken en helemaal niet het idee hebt dat er andere mogelijkheden voor je zijn.

Je kunt je vast voorstellen dat ook de vluchtreactie je bedrijf niet verder gaat helpen.

Wat je eigenlijk wilt, is dat de situatie rondom het coronavirus je motiveert om in actie te komen. Dat je de angst die je hebt, kunt omzetten in het nemen van actie.

Angst kan een goede motivator zijn om in actie te komen.

Echter, een valkuil hierbij is dat je hals over kop in de ‘vecht’ reactie belandt en allerlei acties gaat nemen die op de lange termijn misschien niet zo heel handig zijn.

Je wilt niet zomaar aan een webshop gaan werken, zonder nagedacht te hebben over wat je langetermijnvisie is. Of zomaar beginnen met het maken van een online training of  snel nog even paarden te koop aanbieden tegen een gereduceerde prijs.

De ‘vecht’ reactie kan net zo schadelijk zijn als de andere reacties. Zelfs nog wel schadelijker als je er niet goed over nadenkt.

Voorkom korte termijn paniekacties

Wat belangrijk is, is dat je even een moment van bezinning hebt. Dat je nadenkt over hoe jouw bedrijf er op dit moment uitziet en wat er allemaal in de hippische markt gebeurt.

Het is als ondernemer, en dus ook als hippisch ondernemer, belangrijk om flexibel te zijn en je te kunnen aanpassen aan de markt.

En dus moet je weten wat er allemaal speelt en wat er mogelijk kan gaan veranderen. Zodat je daar op in kunt spelen.

Het is dus ook belangrijk dat je een idee hebt van wat er mogelijk in de toekomst kan gaan gebeuren en dat je voor elk scenario een plan hebt.

Denk na over de toekomstscenario’s

Ik heb een interview bekeken van een Zuid-Koreaanse arts en expert op het gebied van virussen en hij had het over een aantal toekomstscenario’s.

Één scenario is dat deze hele situatie rond juli/augustus weer voorbij is en dat we ons normale leven weer helemaal hebben kunnen oppakken. Tegelijkertijd gaf hij aan dat hij de kans heel klein inschatte dat dit zou gebeuren.

Het tweede mogelijke scenario is dat het wel bij ons stopt in de zomerperiode, maar dat het coronavirus dan in het zuidelijke deel van de wereld flink gaat huishouden. En dat dat een ramp gaat zijn voor ontwikkelingslanden waar hun zorgstelsel niet is ingericht op een virus dat op de luchtwegen slaat.

De arts besprak ook nog het scenario dat het coronavirus rond november/december weer terugkomt en dat het seizoensgebonden is.

En, tenslotte, er bestaat ook nog het scenario dat we eind 2021 een vaccin hebben ontwikkeld tegen het coronavirus, maar dan is nog wel de vraag hoe snel dit vaccin uitgeleverd kan worden.

Mocht je geïnteresseerd zijn, het interview kun je hier terugkijken:

Dit zijn scenario’s waar je misschien niet zo vrolijk van wordt, maar het is wel interessant om te bedenken hoe je met je bedrijf zou reageren in elk van deze scenario’s.

Hoe ziet jouw bedrijf eruit in de verschillende toekomstscenario’s?

Het is dus handig om voor jezelf te bedenken wat je in elke situatie zou doen.

Voor mij betekenen een aantal scenario’s dat ik de evenementen voorlopig niet kan organiseren en dat de volledige focus op online blijft.

Daarnaast zijn er grote kansen voor de app EquiPro die ik al eerder heb ontwikkeld en die sinds kort helemaal af is.

Nu is deze tijd voor een online bedrijf, zoals die van mij, nog redelijk gunstig in vergelijking met andere bedrijfstypen. Maar ook ik houd er rekening mee dat het straks moeizamer kan gaan, omdat ook mijn doelgroep misschien minder te besteden heeft.

De paardensport is uiteindelijk een luxe uitgave. En dus kijk ik bijvoorbeeld ook naar andere vormen van betaling, zodat er minder risico’s zijn voor ruiters om mee te doen aan de online trainingen.

Wat kun je op de korte termijn doen?

Zoals ik al zei, wat je niet wilt, is dat je als een kip zonder kop snel reageert op datgene wat er nu gebeurt. Je wilt ook niet, om even bij hetzelfde voorbeeld te blijven, je kop in het zand steken.

Probeer dus een balans te vinden en rustig alle opties na te gaan. Als je hebt bedacht wat je op de lange termijn kunt doen, is het ook makkelijker om te bedenken wat je op de korte termijn kunt doen.

Misschien betekent het dat je je producten en dienstverlening moet gaan aanpassen. Kun je je diensten of producten misschien deels online gaan aanbieden?

Of is dit een moment om je te ontwikkelen op een ander vakgebied of kun je voorwerk doen voor als je straks je ‘normale’ activiteiten weer kunt voortzetten.

Niets doen is geen optie

Althans, niet als je de ambitie hebt om te groeien met je bedrijf of om deze periode te overleven.

Ga dus niet deze periode gebruiken om Netflix uit te spelen of om urenlang met je paard ‘te keutelen’. Zoiets is leuk voor even, maar als de kans groot is dat er een economische recessie aan komt, moet je je borst nat maken.

hippisch ondernemen werken in de paarden coronavirus

Oké, vooruit, samenzijn met je paard is wel goed voor je mentale gesteldheid en dat is ook belangrijk om goed te kunnen presteren met je werk.

We hebben de afgelopen jaren qua economie in een luxepositie gezeten en dat is nu veranderd. En dat betekent dat de kans groot is dat het oncomfortabel gaat worden en dat sommige hippische ondernemers het niet gaan redden.

Als je niet tot die groep wilt behoren, moet je in de actie blijven. Maar wél op een bedachtzame manier.

En wat als je niet weet wat je moet doen?

Wat sowieso een strategie waar je nooit mee fout kunt gaan, is om goed contact te onderhouden met je klanten. Vraag regelmatig hoe het met ze gaat en bedenk waarmee je ze kunt helpen.

Misschien heb je geen product of dienst wat je kunt aanbieden, maar kun je nog wel op een andere manier waarde leveren.

Bedenk goed dat in het meest positieve geval dit allemaal over twee maanden achter de rug is, of jouw klanten dan nog bij jou terugkomen.

Is er bijvoorbeeld drie maanden radiostilte geweest? En kom je na drie maanden weer in de lucht om te vragen of je ze nog kunt inplannen voor een les? Ik gok zo maar dat je dan misschien een paar klanten kwijt bent geraakt.

Ik zie ook hippische ondernemers om mij heen die veel dingen gratis gaan doen voor hun bestaande klanten. Het is natuurlijk goed om veel waarde te leveren, maar houd er ook rekening mee dat deze situatie mogelijk langer gaat duren of in de winter weer terugkomt.

Is het dan ook reëel en verstandig om iets voor langere tijd gratis te doen?

Wat er ook gaat gebeuren, bereid je in ieder geval voor, raak niet in paniek en blijf actie nemen. Succes en zet hem op!

Wat voor impact heeft het coronavirus op jouw bedrijf? Herken je je in één van de drie fases van bevriezen, vechten of vluchten? Ik zou het leuk vinden als je het hieronder laat weten!

5 antwoorden
  1. Odette Nijssen
    Odette Nijssen zegt:

    Hallo .Met aandacht heb ik het bovenstaande gelezen.En ben er van overtuigd dat het zo goed verwoord is dat vele zich hierin kunnen vinden en herkennen.Zowiezo krijgt de opzet van alle dressagepro aktiviteiten voor mij een dikke plus.Sinds vele jaren zit ik beroepsmatig in de paarden. Eerst via dressuurpaarden in de IJslandse paarden terecht gekomen.Wat dan gelijk opvalt is dat in de praktijk van het lesgeven en rijden enorm veel paralellen te vinden zijn.Nu bestaat mijn bedrijf inmiddels 10 jaar.Gezien de ligging van het bedrijf heb ik uit België en Duitsland een heel aantal klanten.Waardoor nu in deze crisis al deze klanten niet eens “mogen” komen.Wedstrijden zijn voor mij een goede PR en ook momenten van klanten contacten onderhouden en nieuwe contacten aanknopen.Ik hoop stiekem op het snel weer het oude normale.Want online aktiviteiten zijn voor mij een valkuil.Daar ligt voor mij als praktijkvrouw heelaas niet mijn kracht : ).

    Beantwoorden
  2. Karin
    Karin zegt:

    In deze situatie merk ik dat er in een paar weken tijd heel veel initiatieven genomen worden, door heel veel verschillende soorten bedrijven. Als klant wordt ik er ook een beetje gek en onrustig van.
    Het lijkt wel of iedereen online gaat en heel veel gratis content plaatst.
    Dat is hartstikke mooi. Maar of dat houdbaar is voor de langere termijn?
    Ik denk het niet. Mijn visie is om vooral vanuit rust te handelen.
    Laat je vooral niet gek laten maken door dat je denkt dat anderen heel hard aan het werk zijn en jij zelf niet of minder.
    Je hoeft niet precies het zelfde te doen wat anderen doen. Blijf bij jezelf.

    Inderdaad contact houden met klanten, kijken wat je online wel kan doen en kijken waar je de kosten kan reduceren.
    En voor de komende weken eens de klussen oppakken waarvoor we eerder geen tijd hadden. Zalig!

    Beantwoorden
    • Conny
      Conny zegt:

      Ik denk inderdaad dat het heel belangrijk is om dingen te doen die op de lange termijn houdbaar zijn. Mooi hoe je omschrijft dat je vooral ook bij jezelf moet blijven en jezelf niet gek moet laten maken. Ik denk wel dat je ook een strategie moet hebben voor als dit langer gaat duren dan je denkt. En die klussen oppakken, daar zou ik ook eens wat meer tijd voor vrij moeten maken 😀 Zeker met dat mooie weer is dat heerlijk om te doen!

      Beantwoorden
  3. Barbara
    Barbara zegt:

    Ik merk dat dit voor mij een tijd en van bijkomen is, maar ik nu ook probeer na te denken hoe ik inderdaad mijn klanten straks nog bij me kan houden.
    Als fysio heb ik niet veel aan filmpjes maken, kan wel iets doen maar ik kan juist niet zonder de fysieke aanraking.
    Bij uitzondering behandel ik wel nog en dan uiteraard wel met de nodige maatregelingen.
    Sta op het punt een grote inverstering te doen.. om dat terug te laten betalen heb ik wel klanten nodig. Maar dat gaat medio zoner hopelijk wel weer langzaam aan opstarten. Dus nu wel alle tijd voor marketing!

    Beantwoorden
    • Conny
      Conny zegt:

      Ha Barbara, leuk dat je reageert! Even opladen is inderdaad ook belangrijk. 🙂 Ik snap dat fysieke aanraking voor jouw beroep essentieel is. Al heb je misschien wel een paar simpele oefeningen die je aan klanten zou kunnen geven die je wel via een video voordoet? Spannend om nu een grote investering te doen. Is het al echt noodzakelijk om die nu te doen of kan het ook even wachten?

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *