5 tips voor een goed trainingsschema

Een goed trainingsschema is belangrijk om effectief te kunnen trainen en blessures te voorkomen. Helaas bestaat er geen algemeen schema wat voor elk paard en elke ruiter past. Je kunt daarom het beste een eigen trainingsschema maken voor jouw eigen situatie. In deze blog 5 tips om je alvast op weg te helpen!

1. Stel jezelf doelen

Om een trainingsschema effectief te maken, is het belangrijk om jezelf af te vragen wát je specifiek wilt trainen. Stel jezelf een lange termijn doel (wat iets algemener kan zijn) en een korte termijn doel (wat specifieker is). Hoe specifieker je doel hebt, hoe gerichter je hierop kunt trainen.
Bedenk dat een goed trainingsschema dynamisch is; het moet na een periode van tijd weer aangepast worden. Je korte termijn doel kan bij een nieuw trainingsschema anders zijn, wanneer je het vorige doel al hebt bereikt óf wanneer je erachter komt dat je eerdere doel nog niet haalbaar was.

Voorbeelden van een lange termijn doel kunnen zijn de overgang naar een nieuwe klasse of het behalen van een bepaald percentage in je huidige klasse. Korte termijn doelen moeten specifieker zijn, zoals een betere schouderbinnenwaarts links kunnen rijden, of de contragalop beter in balans kunnen rijden.

 

2. Zorg voor voldoende trainingsprikkel én voldoende hersteltijd

Een veelgemaakte fout in trainingsschema’s van dressuurpaarden is dat er te vaak dezelfde onderdelen getraind worden en in dezelfde intensiteit. Op deze manier kun je dan zowel te weinig trainingsprikkel hebben (je trainingsprikkel is niet intensief genoeg) én je geeft te weinig herstel tussen de trainingen.

Met training kun je een aantal zaken verbeteren:

  • snelheid
  • kracht
  • coördinatie
  • uithoudingsvermogen
  • souplesse (mobiliteit)

Bepaal allereerst wat je wilt trainen om jouw korte termijn doel te halen.

Voor een betere schouderbinnenwaarts is bijvoorbeeld meer coördinatie en souplesse nodig. Deze trainingsvariabelen kun je via het ‘supercompensatie’ principe trainen. Dit werkt als volgt: je geeft je paard tijdens een (intensieve) training een trainingsprikkel op het gebied wat je wilt verbeteren (bijvoorbeeld souplesse). De komende 1-2 dagen moet het lichaam herstellen van deze training, want er is lichte schade in weefsels die hersteld moet worden, wat een normaal proces is. Het lichaam gaat zich vervolgens aanpassen om de training beter aan te kunnen. Wanneer je nu na een aantal dagen de training herhaalt met dezelfde intensiteit, dan zal het lichaam van je paard deze prikkel makkelijker aankunnen.

Maar ga je te snel na je intensieve training weer op dezelfde intensiteit trainen, dan zijn de weefsels nog niet hersteld en zal het lichaam de training slechter aankunnen.

In de eerste situatie, gaat je paard langzaam vooruit en merk je een stijgende lijn in je training (hij wordt bijvoorbeeld soepeler in zijn zijwaartse buiging). In de tweede situatie kan er uiteindelijk ‘overtraining’ plaatsvinden, waarbij je paard zowel fysiek als mentaal achteruit gaat. De oefening wordt dan juist steeds lastiger om door te rijden en je merkt dat je paard er minder plezier in heeft.

Zorg dus na een intensieve training voor voldoende hersteltijd. Dit kan wisselen per paard, dus daar moet je jouw paard goed voor kennen. Bij de meeste paarden is er 24-48 uur nodig om te herstellen van een intensieve trainingsprikkel.

Hersteltraining betekent niet dat je paard niet mag bewegen

Hersteltraining betekent overigens niet dat je paard niet mag bewegen, maar de beweging moet met een lagere intensiteit. Voorbeelden van trainingen met een lagere intensiteit zijn onder andere longeren, stappen aan de hand en een buitenrit in stap. Alleen in de paddock of in de wei zetten is soms onvoldoende, omdat veel paarden zich daar amper bewegen.

De intensiteit van je trainingsprikkel moet over de tijd ook bijgesteld worden. Zou je deze hetzelfde houden, dan boek je uiteindelijk geen vooruitgang meer.

3. Zorg voor de juiste voorwaarden

Deze tip klinkt voor de hand liggend, maar is niet altijd zo eenvoudig. Probeer je bij je doel ook af te vragen wat er nodig is van jou en je paard om het doel te bereiken. Om een betere schouderbinnenwaarts te kunnen rijden, is het van belang dat je paard voldoende zijwaarts kan buigen. Dit is deels te trainen (zoals bij punt 2 genoemd), maar een voorwaarde hierbij is wel dat je paard fysiek gezond is. Soms is er geen vooruitgang in de souplesse, ondanks training, door een onderliggende blokkade of kreupelheid.

Daarnaast is het van belang dat je harnachement goed ligt en niet kan storen bij bijvoorbeeld een zijwaartse buiging.

 

En tot slot speel jij als ruiter natuurlijk ook een enorme rol. Doe jij alles rijkunstig juist om de oefening uit te kunnen voeren? Zit je zelf in balans en heb je een onafhankelijke zit?

Wanneer je het idee hebt dat je korte termijn doel niet gehaald wordt in een bepaalde tijd, is het heel goed om kritisch te kijken of je wel de juiste voorwaarden hebt. Bij de gezondheid van je paard, bij de ligging van je harnachement en bij je eigen rijden.

4. Varieer!

In de training is het goed om voldoende variatie te hebben. Variatie in het type training en intensiteit van de training, maar ook variatie van de bodem en omgeving. Op deze manier houd je je paard lichamelijk meer gezond en geef je hem met name mentaal ook meer uitdaging.

5. Heb plezier

Ook deze tip is natuurlijk voor de hand liggend, maar misschien wel de belangrijkste van allemaal. Probeer dat jij en je paard plezier hebben in de weg naar je doel toe. Als je merkt dat er geen plezier bestaat bij jou óf je paard, bekijk dan eens of je jouw doelen bij kunt stellen. Want uiteindelijk besteden we allemaal zoveel tijd, energie en geld aan deze hobby dat we het voor onszelf én voor onze paarden natuurlijk wel leuk willen houden.

Handig hulpmiddel: het Inspiratieboek

Een handig hulpmiddel om voor jezelf te gaan bepalen welke doelen je wilt behalen én vooral ook hoe je dit wilt gaan doen, is het Inspiratieboek. Dit boek is ideaal voor (dressuur)ruiters die beter inzicht willen hebben in hun trainingen, management, lessen en wedstrijden.

Er zitten handige schema’s in het boek, maar ook planners, checklijsten en tips waar je een jaar lang plezier van hebt.

Je kunt het Inspiratieboek hier bestellen: https://dressagepro.nl/inspiratieboek/

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *