5 lessen uit 7 jaar werken in de paarden

In 2011 ben ik heel onbevangen gaan ‘prutsen’ met het maken van een eigen website. Het werd de blog Paard&Lifestyle en sindsdien is er veel gebeurd.

Online trainingen met Tristan Tucker, Rien van der Schaft en Morgan Lashley. Jaarlijks de organisatie van DressagePro Live, een eigen Inspiratieboek uitgebracht en recentelijk een eigen hippische accommodatie gekocht.

Het klinkt als een droom die uitkomt.

Dat is het ook, maar om op dit punt te kunnen komen, heb ik veel fouten gemaakt, teleurstellingen gehad, onzekerheden en veel uren gewerkt.

Dat is tot nu toe een heel leerzaam traject geweest.

In deze blog deel ik dan ook 5 lessen die ik in de afgelopen 7 jaar heb geleerd van het ‘werken in de paarden’.

inspiratieboek paard&lifestyle werken in de paarden

Lancering van mijn, inmiddels uitverkochte, Inspiratieboek tijdens DressagePro Live (voorheen Paard&Lifestyle Masterclass) 

1. Je moet er veel voor over hebben

Ik denk dat dit iets is wat je niet echt zal verbazen.

Dat je er veel voor over moet hebben geldt natuurlijk niet alleen voor de hippische branche, maar geldt eigenlijk voor alles.

Als je succesvol wilt zijn, ongeacht wat succes voor jou betekent, moet je er veel voor over hebben.

Als jij bovengemiddelde prestaties wilt neerzetten, zul je minimaal bovengemiddelde inzet moeten tonen.

En dat betekent bijvoorbeeld ook dat je keuzes moet maken.

Keuzes zoals dat je niet naar elk feestje of etentje gaat.

Dat je je Netflixabonnement opzegt omdat je in het weekend geen tijd hebt om te bingewatchen.

Dat je even niet op wedstrijd gaat, omdat je nog je administratie moet bijwerken.

Dat je een paard verkoopt om kosten te reduceren, omdat je minder voor je baas gaat werken om te kunnen werken aan je bedrijf.

2. Je moet flexibel zijn

Ik werk samen met onder andere Rien van der Schaft en Tristan Tucker. Zij hebben een hele drukke agenda. Als je dan wilt afspreken, dan moet je er gewoon voor zorgen dat je zelf heel flexibel bent.

Dus als ze alleen van 7 tot 8 uur ‘s ochtends even een gaatje hebben en ze vragen of dat dan niet te vroeg voor je is. Dan zeg je niet dat dat te vroeg is.

Nee, je zet gewoon die wekker om kwart voor 5 en je zorgt dat je er bent.

Ook al heb je de dag ervoor tot laat doorgewerkt en maar een paar uur slaap gepakt.

Je moet ook flexibel zijn op een ander vlak.

Je wilt je doelen behalen en als het op een bepaalde niet manier niet lukt, dan moet je vindingrijk en flexibel zijn om het op een andere manier te proberen.

Als jij bovengemiddelde prestaties wilt neerzetten, zul je minimaal bovengemiddelde inzet moeten tonen.

3. Veel ruiters weten niet dat ze een probleem hebben wat jij kunt oplossen.

Dit is wel een interessante ontdekking geweest toen ik de online trainingen ging promoten.

Als jij een product of dienst aanbiedt waarmee je een ruiter kunt helpen, maar de ruiter in kwestie is zelf nog niet tot de conclusie gekomen dat hij of zij een probleem heeft wat opgelost kán worden of met jouw product of dienst, dan heb je een mismatch.

Je kunt dan je product of dienst promoten wat je wilt, maar die ruiter, die heel erg baat zou hebben bij jouw product of dienst, zal niet jouw volgende klant worden.

Je moet er dan eerst voor zorgen dat de ruiter erachter komt dat ten eerste, hij of zij een probleem heeft, ten tweede, dat deze opgelost kan worden en tenslotte, dat jij een product of dienst hebt die dat probleem oplost.

tristan tucker werken in de paarden

Tristan’s trainingsmethode helpt bij heel veel problemen, maar dan moet een ruiter wel eerst weten dat het probleem überhaupt opgelost kán worden.

4. Wees jezelf en durf jezelf kwetsbaar op te stellen

Als je bijvoorbeeld instructeur bent en er is veel concurrentie in jouw omgeving, waarom zouden ruiters dan bij jou moeten gaan lessen?

Ten eerste omdat jij beter lesgeeft, maar dat weten ruiters misschien nog niet.

Ten tweede, omdat ze met jou een connectie of een klik hebben.

Zo’n connectie of klik kun je alleen krijgen als je jezelf bent en je persoonlijk bent in je communicatie.

Durf jezelf ook kwetsbaar op te stellen. Praat over welke fouten je hebt gemaakt waar jouw potentiële klanten zich in kunnen herkennen.

Schrijf niet op Facebook in de vorm van “Anna heeft vandaag een goede prestatie geleverd op de kampioenschappen bla bla bla.”

Nee, schrijf in de ik-vorm en maak een connectie met je volgers.

Er wordt soms gedacht dat het professioneler is als je niet in de ik-vorm schrijft, maar het enige wat het doet, is dat het afstand schept.

5. Er is meer mogelijk als je creatief bent met je verdienmodel

Werken in de paarden wordt automatisch geassocieerd met hard werken en weinig verdienen. Dat het hard werken is, absoluut. Maar weinig verdienen hoeft niet per se.

Veel ondernemers houden vast aan de bekende verdienmodellen. Paarden in training, lesgeven, pensionklanten etc. Maar kijk eens kritisch naar jouw verdienmodel.

Kun je meer waarde bieden richting jouw bestaande klanten?

Kun je je lesklanten bijvoorbeeld een werkboek aanbieden wat onderdeel is van jouw lessen en waar ze ook extra voor betalen?

Of videolessen waar ze toegang tot krijgen? Een abonnement om tussendoor tips te kunnen geven?

Kun je voor je pensionklanten extra diensten aanbieden? Zijn er meer mogelijkheden met je accommodatie?

Kun je, als je paarden traint, speciale pakketten aanbieden met verschillende prijzen?

Er is vaak veel meer mogelijk dan we denken.

Door creatief te zijn, out of the box te denken en uit je comfortzone te gaan zijn er meer mogelijkheden voor het creëren van een gezond bedrijf in de paardensector.

Er liggen wat dat betreft nog ontzettend veel kansen. Grijp jij ze aan?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *